Inilah Kenapa Allah Memilih Nabi Isa Untuk Membunuh Dajjal di Akhir Zaman

shares

Advertisement
Mengapa allah swt memilah nabi isa buat menewaskan dajjal? kemunculan nabi isa nanti di akhir era telah dipaparkan secara gamblang dalam hadits nabi yang diriwayatkan oleh bukhari. dalam hadits nabi itu telah dipaparkan kalau nanti isa ibnu maryam hendak turun berulang ke bumi buat menegakkan kebenaran dan juga jadi hakim yang adil, ia hendak mematahkan salib - salib, menghentikan jizyah, menewaskan babi - babi yang terdapat, membagikan harta dalam jumlah yang amat besar sampai - sampai tidak hendak terdapat seseorang manusiapun yang hendak ingin menerima harta itu.

nabi isa turun ke bumi buat yang kedua kalinya di tower putih damaskus, perihal ini pula telah dipaparkan secara jelas dalam hadits nabi yang diriwayatkan oleh shahih muslim. dalam hadits telah disebutkan kalau isa hendak diturunkan berulang di atas tower putih damaskus dan juga kedua tangannya hendak memegang bahu kedua malaikat yang mendampinginya.

napas isa tidak dapat dicium oleh orang - orang pengikut dajjal dan juga isa hendak mencari dan menewaskan dajjal di pintu lud. sehabis sukses menewaskan dajjal, isa berangkat buat menghadiri sesuatu kalangan yang dilindungi oleh allah dari dajjal dan juga ia menggambarkan kepada kalangan yang dilindungi allah itu hendak derajat mereka nanti di syurga.

mengapa allah seleksi nabi isa buat hancurkan dajjal? kemunculan isa di bumi ini merupakan buat mengetuai umat manusia ke jalur yang benar. isa hendak timbul kedua kalinya bagaikan pengikut nabi muhammad.

perihal ini telah dipaparkan dalam hadits nabi ialah sehabis sukses menewaskan dajjal, isa hendak berangkat ke al - quds dan juga ia hendak sholat di balik seseorang imam muslim. tidak cuma itu aja, isa hendak mematahkan segala salib yang terdapat di dunia ini, menewaskan babi, dan juga menghapus jizyah.

salib dihancurkan dan juga dimusnahkan oleh nabi isa merupakan karna:

umat nasrani menyangka kalau isa putra maryam tidaklah nabi, melainkan tuhan anak allah, dan juga siti maryam merupakan istri allah.
kalangan nasrani menyangka kalau isa putra maryam sempat dibunuh pada era raja harduwis atas persetujuan para pendeta yahudi, kemudian mayatnya dipalang pada kayu salib yang terdapat dalam gereja nasrani yang didirikan oleh si ratu hailanah yang berposisi di baitul maqdis (yerussalem) wilayah palestina, sehabis mayat tersebut hidup berulang pada salib.
sehabis lebih dari 328 tahun lahirnya nabi isa as, kalangan nasrani mulai mengadakan perayaan hari raya salib hingga era saat ini ini.
kemunculan berulang isa ini buat menepati janjinya kepada umat kristen dan juga yahudi. dalam kitab mereka telah tertulis kalau hendak tiba seseorang juru selamat ataupun si messiah pada akhir era buat mendirikan kerajaan tuhan. nabi isa berulang buat menepati janjinya dan juga ia merupakan si messiah itu yang hendak mendirikan kerajaan tuhan, ialah kerajaan allah, sampai - sampai nanti seluruh umat manusia hendak memeluk agama islam. inilah cerita nabi isa a. s. menewaskan dajjal dan juga jadi hakim adil yang hendak bawa segala umat manusia ke jalur yang benar.

bagi hadist nabi, isa hendak mengetuai umat manusia dalam kurun waktu 40 tahun lamanya dan juga pada masa itu tidak hendak terdapat lagi agama lain tidak hanya agama islam. seperti itu sebagian data seputar jawaban mengapa allah swt seleksi nabi isa buat menewaskan dajjal.





(sumber: menatapdunia. com)


Related Posts

0 comments:

Post a Comment